hits

Det digitale økosystemet - payment

 

Payment skramler videre i Norge, ApplePay kom til Norden i Oktober, men ikke Norge. Ryktene sier at Nordea blir den første banken som tilbyr tjenesten til nordiske kunder.

 

Det er under utvikling en næringsklynge for finansteknologi i Bergen. De har som ambisjon å gjøre Norge ledende innen Fintech. Målet er styrke allerede eksisterende samarbeid i bransjen.

 

Apple Pay ble lansert i oktober 2014. De startet i liten skala med kun 1% av alle detaljehandel transaksjonen i USA, og bare 27% av butikkene hadde oppdatert betalingsterminaler med NFC. I løpet av de siste 3 årene har dette endret seg, og teknologien som NFC har fått større utbredelse. Apple Pay er en gigant i verdensmålestokk på omsetning, markedsføring og utvikling av nye produkter.  I 2017 har Apple en markedsverdi på 7280 milliarder kroner. Dette har ført til at de har blitt de første til å erobre Norden.

 

I Norge er det VIPPS som har blitt ledende innen betalingsløsninger. Også Danske Bank har inngått avtale med DNB for bruk av VIPPS.

 

De som har blitt skrotet av payment appene i Norge er Mobil Pay, som ble utviklet av Danske Bank. Bunnpris utviklet sin egen mCash. Begge disse har blitt utfaset. Det samme har valyou av Telenor. Den med enkleste brukergrensesnitt har blitt valgt a kundene.

I første halvdel av 2018 vil Stortinget behandle PSD2 betalingstjenestedirektivet. Et EU-direktiv som regulerer betlingsformidlingen i EU og EØS. I dag har vi en borgelig regjering, de er for at de frie markedskreftene.

 

Fra USA og Kina kommer de store gigantene innen betalingsløsninger, som Amazon, Facebook, Apple,  Google og Alipay. Alle disse har ett digitalt økosystem som gjør at de kan erobre store markedsandeler innen betalingstjenester. I dag har Amazonas betalingstjenester 33 millioner aktive månedlige brukere, og 200% vekst. Til sammenligning har AliPay -  250 millioner aktive brukere og kontrollerer over 50% av online-betalingene i Kina.

 

Med 3,4 millioner brukere i Norge har Facebook en unik mulighet til å utfordrer innen banktjenester. Facebook har allerede konsesjon til å drive betalingstjenester i Europa, og når PSD2 trer i krat 2018 kan de erobre store markedsandeler i Europa.

 

Hvem vinner kappløpet med digitale betalingstjenester. Den aktøren som kan tilby forbrukeren det beste grensesnittet og image vil bli den som støvsuger markedet, sier Professor Tor W. Andreassen - leder Senter for tjenesteinnovasjon ved Norges Handelshøyskole. Tidligere har han uttalt at norske banker må komme ut av tornerosesøvnen i sin tro på den trofaste bankkunden.

 

 

Kilde:

gunnstorro.blogg.no

Dagens næringsliv

@twitter

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

gunnstorro

gunnstorro

52, Trondheim

kone, mor, bestemor - BI BBA - musikk - sang - Fremtiden er nå! #SoMe - #Ny jobb Følge meg på twitter: @gstorro Kontaktinformasjon: gunn727@yahoo.no

Kategorier

Arkiv